پوره کدو حلوایی به شیوه قطعه شده

IMG-5949

خب برای درست کردن پوره کدو حلوایی چندین راه داریم:

یکی اینکه کدو رو قطعه قطعه کنید و بخارپزش کنید. اگر دستگاه بخارپز دارید که هیچی. اگر ندارید، توی یک دیگ مقداری آب بریزید و اجازه بدید با یه قل کوچیک بجوشه. یه آبکش رو توی دیگ قرار بدید و کدو رو توش بریزید. در دیگ رو ببندید. سایز آبکش باید طوری باشه که روی لبه دیگ قرار بگیره که کدو ها با آب تماسی نداشته باشند.

راه دیگه اش اینه که کدو رو از وسط نصف کنید و تخمه های توش رو کاملا خارج کنید. دو نیمه رو وارونه توی سینی فر قرار بدید و با چنگال چند جای کدو رو سوراخ کنید حالا بذاریدش توی فر تا زمانی که کاملا نرم بشه.

دمای فر 200 درجه سانتیگراد و زمان پخت بستگی به سایز کدو داره. ولی معمولا بین 45 تا 60 دقیقه است.

راه سوم هم اینه که کدو رو قطعه قطعه کنید و توی ظرف بریزید و روش رو بپوشونید و بذارید توی فر تا بپزه و نرم بشه.


IMG-0338 

بعد از اینکه کدو پخت، توی یه صافی میریزیم تا آبش گرفته شه. بعد توی غذاساز ریخته و پوره میکنیم.

 

IMG-6062

امروز میخوام تهیه اون مدل پوره کدو رو توضیح بدم که قطعه قطعه میکنیم و میپزیمش.

 


IMG-6069

کدو رو به قطعات بزرگ برش زده و با کاردی بزرگ پوستش رو جدا میکنیم.

 


IMG-6075

بعد به قطعات کوچکتر برش میزنیم. سایز این قطعات اصلا اهمیت نداره.

 


p5

قطعات کدو رو توی ظرف بزرگی ریخته و در ظرف رو میپوشونیم.

ظرف رو درون فر با 180 درجه سانتیگراد قرار داده و به مدت دو تا دو و نیم ساعت میپزیم.

زمان پخت، به سایز کدو و جنس ظرف و میزان کدویی که توی ظرف ریختیم بستگی داره.

کدو زمانی آماده است که وقتی با پشت چنگال بهش فشار وارد میکنیم کااااااملا نرم شده باشه.

لزومی نداره حتما از فر استفاده کنید. میتونید کدوها رو توی دیگ ریخته و با شعله بسیار ملایم اجاق بپزید تا زمانی که کاملا نرم بشه.

دلیل اینکه من زمان پخت رو اینقدر طولانی در نظر میگیرم و حرارت رو اینقدر کم میکنم این هست که نهایتا طعم پوره کدو بسیار بهتر خواهد بود و طعمی کاراملایز شده خواهد داشت!

حالا برای پوره کردنش دو راه داریم.

راه اول اینکه کدوها رو بریزیم توی صافی تا آبش گرفته بشه و بعد پوره کنیم.

راه دوم اینکه با همون آب موجود در کدوها، پوره اش کنیم.

فرقش در غلظت پوره کدو خواهد بود.

باید ببینید رسپی از شما چی میخواد. مثلا برخی از شیرینی ها حساس هستند و میزان غلظت پوره کدو خیلی مهمه پس باید چک کنید ببینید رسپی از شما چی خواسته.

در اینجا من کدو ها رو با همون آبی که در هنگام پخت پس داده بودند پوره کردم.

شما میتونید از غذاساز یا مخلوط کن استفاده کنید و یا جهت سهولت کار از استیک بلندر یا گوشتکوب برقی کمک بگیرید.

 


IMG-6176

اگر قراره پوره کدو رو در عرض چند روز مصرف کنید، کافیه پوره رو توی یک شیشه ریخته و درون یخچال نگهداری کنید. ولی برای نگهداری طولانی مدت، بایستی پوره کدو رو فریز کنید.

من معمولا با لیوان اندازه گیری استاندارد، پوره کدو رو اندازه گیری کرده و درون فریزر نگهداری میکنم. اینطوری بعدا در هنگام مصرف دقیقا میدونم که چقدر پوره کدو دارم.

مثلا وقتی رسپی میگه نصف لیوان پوره کدو، من شب قبلش یک بسته نصف لیوانی رو از فریزر به یخچال منتقل میکنم و فرداش آماده استفاده است.

اگر هم عجله دارید، کافیه ظرف حاوی پوره کدو رو توی یک ظرف بزرگ حاوی آب گرم قرار بدید و سریع یخش باز میشه.

من خودم معمولا در طول پاییز و زمستان چند تا کدوی بزرگ رو به شیوه های مختلف پوره میکنم و به این ترتیب تا مدتها برای شیرینی ها و نوشیدنی های زمستانه ام، پوره کدو آماده به خدمت دارم!

 

Print Friendly and PDF